Bedrijf

Hoe Lean Six Sigma jouw bedrijf kan helpen

LEAN Six Sigma

Door middel van Lean Six Sigma kun je je bedrijfsprocessen kwalitatief sterk verbeteren. Lean Six Sigma is een verzameling van technieken ontstaan in de fabrieken van Toyota. Door het productieproces van de auto’s gedetailleerd te bekijken, middels de Kaizen-methode, is dit proces veel efficiënter geworden. Langzaam werd deze methode door andere fabrieken overgenomen, waardoor de concurrentiepositie natuurlijk sterk verbeterde. Voor Motorola uit de Verenigde Staten werd het noodzakelijk om haar processen ook te verbeteren, met weer andere methodieken. Middels onderzoek en best practices is de methode op dit moment uitgegroeid tot een veel gebruikte manier van bedrijfsvoering en kan ze zowel toegepast worden op productieprocessen, IT-processen en andere bedrijfsprocessen.

Continu verbeteren

Gebruik je Lean Six Sigma in je bedrijf, dan ben je continu aan het verbeteren en leren van je eigen processen. Je probeert zoveel mogelijk verspilling te elimineren. Later in dit blog komen we terug op de verschillende technieken die je hiervoor kunt gebruiken. Bij de verspilling kun je onder andere denken aan teveel voorraad, medewerkers op de verkeerde plek en het wachten van je product. Altijd staat de klant centraal en wil je dat die precies krijgt waar hij om vraagt. Je wil dat je bedrijfsprocessen zoveel mogelijk waarde toevoegend zijn, zodat je klanten betalen voor het product en niet voor al jouw bedrijfsvoering er omheen.

Technieken

Kaizen

Eerder noemden we al de Kaizen-methode. Kaizen betekent letterlijk ‘verander naar beter’. Kaizen is het dagelijkse continu verbeteren waar we eerder over schreven.

Kwaliteitscirkel van Deming

Continu verbeteren met Lean Six Sigma doe je door alle processen in je bedrijf in te richten met de kwaliteitscirkel van Deming, ook wel bekend als Plan, Do, Check, Act. Oftewel: wat ga je doen, doe dat, heb je gedaan wat je moest doen, stuur bij. Het is een manier van reflecteren op je processen en handelingen.

VSM-sessie

Een VSM, of Visual Stream Mapping, kan helpen bij het in kaart brengen van verspillingen en mogelijke verbeteringen in je processen. Je gaat met alle deelnemers van het proces om tafel en beschrijf gedetailleerd alle activiteiten die er plaatsvinden. Vervolgens benoemen de deelnemers waar ze dagelijks tegenaan lopen. Liefst doe je dit samen met een aantal klanten. Klanten kunnen een heel goede bijdrage leveren aan het verbeteren van je product. Ook is het voor een klant prettig om te worden betrokken bij een bedrijf waar ze graag een band mee opbouwen.

Lean Six Sigma staat voor jouw bedrijf, je klant en continu verbeteren!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *